Tips voor meer energie en blijheid Het jaar rond

vandaag beschrijf ik op verzoek en omdat ik dat zelf erg leuk vind een aantal tips die ik zelf en/of binnen ons gezin toepas en die mij helpen om mijn weerstand en energie te behouden of te versterken. Natuurlijk is het ergens spannend om zo’n blog te schrijven, dat merkte ik al tijdens het posten van de vraag. Zoiets als alleen al het woord gezondheid is kwetsbaar en roept reactie op. Iedereen heeft er andere gedachten en soms ook emoties bij. Daarom ga ik nu eén keer het volgende zeggen (en daarna lekker doorschrijven): ik ben geen arts. Als ik benoem wat mij helpt betekent dat niet dat dat iets is wat jij zou moeten doen. Of dat datgene wat jou nu al helpt, niet net zo goed of beter zou kunnen helpen als wat ik met je deel. Noch betekent het feit dat ik tips ‘durf’ te delen dat ik onkwetsbaar zou zijn of nooit ziek, dat ik naief ben of gewoon zoveel geluk heb dat ik nooit in aanraking kwam met ziekte of disfunctioneren van het lichaam. De tips die ik geef zijn voor mezelf en ons gezin (en hopelijk ook voor jou) mogelijk of bewezen preventief of ondersteunend en geven hopelijk een hoop plezier. Niet meer en niet minder 🙂 Lees je mee?

Daar komen ze, dit helpt voor mij en voor ons gezin:

  1. ventileer. Het hele jaar, elke dag. De c. situatie van de afgelopen twee winters gaf het al aan. Ventileren is zo, zo belangrijk, zet die deur open, dat raam open, kan je niet tegen tocht, doe een sjaal om of muts op en zorg dat er frisse (of zelfs minder frisse) lucht binnenkomt in je huis. Ja, en dan vliegt al die kostbare warmte naar buiten. mmm mmm, zet die thermostaat een graadje of twee lager en trek een trui aan. Sowieso worden we energieker als het iets koeler is. Je slaapt ook beter. Iets koeler betekent bij ons dat de thermostaat afgelopen winter op 16 graden stond. Dat was niet heel warm maar ik voelde me er zo sterk bij! Sowieso loop ik ook in de winter vaak nog op blote voeten in huis.
  2. Eet divers, en eet van alles. Mensen die mijn blog en fb al wat langer lezen hebben misschien een beeld van mij: ‘o jij eet heel gezond, want je eet brandnetelzaad en je maakt jam.’ Geen verkeerde aanname, maar gezond, ja wat is dat eigenlijk? Voor mezelf – mijn eigen normen, bepaald eet ik niet altijd zo puur. Ik eet bijvoorbeeld regelmatig een bakje naturelchips, heel lekker vind ik dat. Of de appeltaarten die mijn schoonmoeder nog zo knap en lekker kan maken, een dropveter die mijn dochter me aanbiedt. regelmatig witte pasta. Pizza als we daar zin in hebben. Allemaal niet gezond in de zin van vetloos, suikerloos, koolhydraatarm etc. Wat eet ik náast het bovenstaande lijstje? Heel veel wat denk ik wél voedzaam, vitaminerijk en sterkend is. En met veel bedoel ik echt veel van alle kleuren van de regenboog:
    – tomaten, knoflook, uien, gember, kurkuma, pepers, chiazaad, hennepzaad, olie en azijnen, allerlei granen, pitten, paprika, courgette, en allerlei soorten fruit.
  3. Met de huidige prijzen voor boodschappen tikt dat aan, en daarom (en omdat ik het hele proces van zoeken, plukken en verwerken heel leuk vind) eet ik ook veel wat niks of bijna niks kost en drinken we bijvoorbeeld heel veel kruidenthee van verschillende zelfgekweekte melanges.Daarnaast zoeken en eten we goudsbloem, brandnetel, zevenblad, zelf geplukte noten, eigen eieren, bramen, paddestoelen, bessen, en preventief geneeskrachtig (niet altijd zo bekrachtigd door onze westerse medische wereld, maar wel al eeuwenlang zo in gebruik) salie, thijm, munt, paardenbloem, meidoorn, brandnetel, lavendel, kamille, heermoes, smeerwortel, brede en smalle weegbree, papaver, longkruid en nog tientallen andere planten, wortels, kruiden en zaden.) Daar ben ik echt niet zo maar allemaal mee begonnen, daar doe ik al jaren over en het is een immer voortschrijdend leer- en leefproces wat me zoveel lol en bevrediging schenkt en me brengt naar tip 4.
  4. informeer je en dan met deugdelijke bronnen. Dit vind ik zo’n belangrijke voor mezelf. Lees. Vraag. Ga in gesprek. Informeer. Controleer met een derde en vierde opinie, en dan pas probeer. En Controleer en Lees opnieuw, wees nieuwsgierig. Vind je je woordenschat te laag om goed te kunnen leren? Zoek woorden op en noteer ze. 5 woorden per dag, elke dag een jaar lang maakt een wereld van verschil. We kunnen alles leren. Ons brein is zo’n knap vernuftig dankbaar orgaan. Door te lezen, nieuwe dingen te ontdekken al is het maar piepklein, maak je je wezen steeds nieuw, steeds nieuwsgierig. Je voelt je meer competent, minder bang, minder afhankelijk. Je ontwikkelt je en met elke nieuwe kleine stap krijg je een klein shotje gelukshormonen. Vind je lichaam heerlijk. je weerstand ook.
  5. word minder schoon (oeh, weer zo’n ‘gevaarlijke’ tip, maar voor óns gezin werkt het). We hebben in huis geen desinfect (dat hadden we wel met Corona en ik hield me ook zeer strikt aan alle maatregelen mocht je je dat afvragen, dat was in die situatie nodig voor mij), we hebben wel huis- en erfdieren. Groenten uit de tuin was ik soms wel, soms ook niet. Het handenwassen doen we heus, als we kamperen, klussen, in de tuin werken, ik een stal uitmest, maar niet de hele tijd. Bij ons thuis valt soms iets op de grond, en dan hanteren we wel eens de drie seconden regel (bacterieen kunnen niet tellen, ik weet het..). We gebruiken onze zintuigen om te kijken of we iets wat tegen de datum aanzit kunnen eten. Mijn absolute ‘hondenneus’ helpt daar wel bij.
    en ja, ik weet dat er een kleine kans is dat je daar ziek van kunt worden (sterker nog, het is mijn werk om de mensen te helpen die getroffen worden door ziekte, dus ik voel áltijd die balans tussen kracht en kwetsbaarheid) maar nog veel vaker geloof ik dat het ons gezin fit houdt.
  6. Verbinding en gevoel
    Deze bewustwording is voor mij én persoonlijk en heel belangrijk. Mijn lichaam weet me te vertellen wat ik nodig heb, als ik de ruimte neem om te luisteren en de tijd om te verwerken. Voel ik een nog heel klein keelpijntje opkomen, dan handel ik, bijvoorbeeld door tegen mezelf te zeggen (in gedachten) ok, bedankt, ik heb het vernomen, ik ga er mee aan de slag. Soms verdwijnt de keelpijn een uur later. Soms ga ik savonds op zoek naar weegbree, neem een theetje, of een hoestsnoepje, een kopje gember honing, wat dan ook. Of ik adem eens een aantal keer diep uit en zeg als ik voel dat het niet weg gaat: ‘ok, je krijgt keelpijn’.
    vroeger zou ik misschien een paar dagen gewacht hebben met handelen, eerst vechtend tegen het gevoel in plaats van het welkom te heten.
    Zo doe ik dat ook met andere kleine klachten. Ik heb (prachtig) werk waarbij ik soms zeer ingespannen na moet denken en vaak veel emoties van anderen moet kanaliseren. Door en met aandacht te luisteren en een bodycheck te doen kan ik beter inschatten wanneer ik even moet stoppen met het aangaan van een volgend gesprek, of mezelf even af moet leiden om binnen mijn belastbaarheid te blijven. Ik doe dan een visualisatietruc. Ik luister nog steeds met aandacht maar probeer dat dan bijvoorbeeld te doen terwijl ik me inbeeld dat ik boven in de top van een hoge, ruisende populier zit. Het lukt me niet altijd. maar wel regelmatig. Als ik dan later toch hoofdpijn heb (heel soms nog), weet ik het terug te leiden naar het moment waarop ik voelde teveel van mezelf te vragen. Adem uit.
  7. Ga naar buiten en beweeg, het hele jaar in weer en wind.
    Naar buiten gaan is voor iedereen anders. De een woont tussen het bos en heeft kilometers wandelpad om de hoek, de ander heeft uitzicht op een balkon en kilometers beton in de omtrek. In beide situaties is naar buiten gaan en bewegen belangrijk om je spieren en skelet te onderhouden, je hoofd leeg te maken, zorgen te doen verdwijnen en je zinnen te verzetten. Naar buiten gaan en bewegen voelt soms als een drempel. Dat weet ik. Mijn lichaam doet ook niet altijd wat ik wil dat het doet. Juist dan is bewegen de ingang voor meer energie voor mij, maar het heeft even geduurd voor ik dat door had. Sporten geeft me die energie niet meer, dat voelt voor mij niet doelgericht genoeg. (maar voor jou werkt het misschien juist wel!), maar met mijn blote voeten in de grond staan (ook in de herfst ;), bezig zijn met een paard of op het water, een stuk land omscheppen, iets zagen of flink snoeien vind ik heerlijk. Ik begin soms met tegenzin, mijn geest roestig als mijn lijf, en na een uurtje is mijn geest weer vrij en mijn lichaam soepeler. Misschien helpt het jou. Beweging is áltijd dichterbij dan je denkt.
  8. Heb plezier in je werk. Misschien trap ik nu op tenen (sorry) want hoezo plezier hebben in je werk, je werkt misschien voor geld, omdat het moet, omdat het niet anders kan. Dan nog blijf ik bij mijn tip. Als je werkt met plezier, het gevoel hebt dat je iets kan betekenen voor een ander, je kunt verbinden, iets kan doen wat bijdraagt en voor jezelf de ‘purpose’ van je werk (het waarom) duidelijk hebt dan voelt je werk minder als een hinderlijke onderbreking die je zoveel tijd kost dat je daarna bij moet komen en minder van jezelf kan geven, aan je partner, je kinderen, je tuin, je huisdier, je kaartclubje, dan je eigenlijk zou willen. Werk kan voor mij zijn iets in loondienst, zelfstandig, vrijwilligerswerk, thuiswerk, landwerk, het maakt niet uit. Iets waar je hart en ziel, lijf en leden voor inzet en waar je een financiele of emotionele beloning uit ontvangt.
  9. verbind je met je lichaam. Ken je dat? een hoofd wat zo vol is dat het voelt of er niks meer bij kan, zo vol met lijstjes, half afgemaakte gedachten, flarden van gesprekken, prikkels. Ik noem dat ‘een ballon aan een touwtje’. Mijn ervaring is dat als je lang functioneert als een ballon aan een touwtje, dat arme lijf allerlei manoeuvres uit gaat halen om je te laten weten dat het er óok nog is. Meestal leidend naar hoofdpijn, rugpijn, een snotneus… Mij helpt het om hoofdwerk flink af te wisselen met lijfwerk: dus een half uur tot een uur op de top van mijn concentratie denktaken doen en dan minimaal 5 minuten tot een half uur iets anders. Wat een valkuil kan zijn is dat ik zou denken dat mijn mobiele telefoon en al het moois wat zich daarop afspeelt kan worden gekenmerkt als ‘iets anders’. Nope. Iets anders is in dit geval voor mij onkruid trekken, een paar naden aan een sok breien, een was in de wasmachine gooien, een paar boeken uitzoeken, mijn tas ordenen etc.

    Hopelijk vond je bovenstaande persoonlijke tips fijn en helpend om te lezen. Ook op de Facebook pagina en groep van dat maak je lekker zelf schrijf ik regelmatig over bovenstaande onderwerpen. Groeten!

Geef een antwoord