Lekker je nieuwe jaar in met zelfgemaakte #granola zonder suiker

Hallo allemaal. Vanochtend kwam de bodem van de pot granola in zicht en dat staat vandaag dus op de ‘to make’ lijst. Raar woord eigenlijk… granola… Ik las het een paar jaar geleden voor het eerst in een kookboek. Het meest doet het me eigenlijk denken aan van die jarenzestig kiezeltegels… maar dat is het niet. Het is ‘krokante muesli’. Ook krokante muesli is eigenlijk weer een winkelwoord. Vaak betekent dat namelijk muesli met een suikerlaagje, cruesli dus. Maar dat klinkt niet gezond, dus vandaar krokante muesli (hoe we ons ook laten foppen haha).

Ik vind het zo nu en dan prima om iets met suiker te eten, een lekker stuk zelfgemaakte taart bijvoorbeeld ;). Maar sommige dingen eet ik niet meer zo graag met suiker en dat zijn producten waar de fructose, glucose en andere -osen van de verpakking afspatten. De granola die we gaan maken bevat, als je dat wilt, geen toegevoegde suikers, alleen fruitsuikers. Desondanks smaakt hij lekker zoet, hoewel niet zo zoet als dat wat je in de winkel koopt.

Waarom zou je zelf granola willen maken? Nou, het is leuk om te maken, ook met kinderen, je hebt zicht op de ingrediënten die je erin stopt en ook op de voedingswaarde ervan voor je lichaam. En daarnaast; het geeft een luxe, leuk gevoel. 2 dingen zijn wel belangrijk om te weten; een grote pot (1,5 l weckpot) is niet goedkoop; ik denk zo’n zes tot acht euro. Je doet er wel lang mee; wij ongeveer anderhalve maand. Daarnaast is het maken niet zoveel werk, maar het ovenproces moet je wel even in de gaten houden, ongeveer anderhalf uur op lage temperatuur en nagaren. Granola in de oven zetten en daarna meteen boodschappen gaan doen is dus niet zo’n goed idee.

De onderstaande ingrediënten zijn opties, je kunt verschillende varianten van noten, pitten, zaden, olieen etc. gebruiken. Ondertussen heb ik tientallen varianten van deze versie gemaakt, en ze zijn allemaal leuk en lekker. Ok. Daar komt ie:

  • 3 kopjes havermoutvlokken  (grootte van kopje ongeveer een koffiekopje, het doet er niet heel veel toe, het gaat om de verhouding)
  • 2 kopjes lijnzaad (heel), bijvoorbeeld bij drogisterij, of bij de natuurvoedingafdeling van de supermarkt
  • 2 kopjes zonnebloempitten
  • 2 kopjes (als je ervan houdt, in mijn recept is het vaste prik 😉 kokosvlokken
  • eventueel: 1 kopje maanzaad, 1 kopje sesamzaad,
  • 2 koppen grof gehakte gemengde noten. Noten bij voorkeur ongebrand en zeker ongezouten. Als je de keuze hebt: koop deze ingrediënten bij de #notenboer, neem je eigen glazen potten mee en vraag of de winkelmedewerker de noten in de potjes wil doen. Potjes wel eerst op de ‘tare functie’ laten zetten anders weeg je het potje mee. Stoer en nonchalant bij kijken 😉 het scheelt veel afval want alles wat je nu als verpakking bij je product koopt gooi je over een uur weg…#nowaste #environment
  • En dan: 3 eetlepels kokosolie, of een flinke scheut lijnzaad olie, zonnebloem olie of pinda olie
  • Een flinke scheut appel(dik)sap, ander fruitsap, of het sap van drie geperste sinaasappels
  • eventueel voor de met suiker variant: 2 eetlepels honing

Heb je dat allemaal? Mooi! Doe het allemaal in een grote kom. Het hele bovenstaande rijtje. Verwarm de oven voor op 140 graden. De meeste recepten houden 160 graden aan. Ik doe dit niet omdat boven de 140 graden je noten hun goede vetten verliezen. Nog een reden om kritisch te zijn op de krokante muesli uit de winkel…

mengen

Neem een grote lepel of vork. Roer de inhoud van de kom goed door elkaar. De inhoud moet vochtig zijn. Als het dat niet is, voeg dan wat extra sap of water toe. Na vijf minuten roeren is het mengsel klaar. Neem een groot (zo groot mogelijk) bakblik en bedek dit met bakpapier. Met #herbruikbaarbakpapier kan je het vel opnieuw gebruiken en hoef je niets weg te gooien. Spreid de granola dun uit over de bakplaat en zet m zo’n 20 minuten in de oven. Halverwege, na 10 minuten, doe je de oven open en roer je de laag door; op deze manier verspreidt de olie zich goed en wordt de granola aan alle kanten even knapperig. Na 20 minuten kijk je goed naar het mengsel; is het bruin aan het worden? Zet de oven dan 15 minuten op 120 graden. Is het nog licht? dan nog 10 minuten op 140. Ok… Daarna bak je het nog 20 minuten verder totdat het knapperig is. Steeds blijven roeren! Kijk goed of je oven geen ‘brandpunt’ heeft; of tewel, een plek op je bakplaat waar je granola sneller bruin wordt; deze plek steeds van nieuwe granola voorzien; verbrand is niet lekker.

De oven met de granola daarin, laten afkoelen. Neem gerust steeds een hapje; crunch is goed, nog iets teveel meegevend, dan wat langer bakken.

Afgekoeld kan je aan de granola een snuf kaneel 🙂 toevoegen, ook als je wilt rozijnen, cranberries (dan wel de ongezoete als je geen suiker wilt, de meeste cranberries uit de winkel bevatten suiker), of gehakte dadels toevoegen.

granola op de bakplaat

In een afgesloten weckpot is de granola ongeveer anderhalve maand goed. En dan is ie ook op 😉

In de weer met noten, zaden en pitten; dat doe je lekker zelf! Vind je het leuk om een bericht met je gelukte of minder gelukte granola op de fb. pagina te zetten? zeker doen 🙂 granola drogengranola in weckpot

 

2 Comments

    1. admin

      Ha Nathalie, dank voor je bericht, zoo da’s echt superjammer en ook wel ‘gek’ zeker met zoveel goeie lavendel, was het zonnebloemolie die je gebruikt hebt? Groeten van Suzanne

Geef een reactie